Litteraturhistorie i skolen og på universitetet
Av Helene B.
I dette blogginnlegget skal jeg ta
for meg forholdet mellom skolefaget norsk og et av disiplinfaglige emnene vi
som lektorer i nordisk må gjennom i utdanningsløpet ved universitetet. Gjennom
nettopp lektorutdanningen i nordisk må man være innom flere ulike norskfaglige
emner. Disse emnene er ikke nødvendigvis knyttet direkte opp mot arbeidslivet vi
senere skal ut i, og den didaktiske og pedagogiske kompetansen blir utviklet
gjennom emner som kommer i tillegg til de norskfaglige emnene. Det kan derfor være
interessant å se på forskjellen mellom et disiplinfaglig emne og skolefaget
norsk. I dette tilfellet vil jeg se på forholdet mellom nordisk litteraturhistorie
og skolefaget norsk.
Det er klart at det er forskjeller på
et skolefag og et universitetsfag. Skolefaget norsk inkluderer et mangfold av ulike
temaer, og norskfaget i skolen er et løp som går over flere år. På disse årene
skal altså elevene tilegne seg enormt mye kunnskap innenfor en rekke temaer, også
litteraturhistorie. Etter endt skolegang sitter forhåpentligvis elevene igjen
med den kompetansen læreplanverket etterspør. Et universitetsemne er derimot
mye mer tilspisset og kanskje også derfor mer intensivt enn det skolefaget
norsk er. Nordisk litteraturhistorie går kun over ett semester, men man kan
selvfølgelig velge å utdype seg ytterligere innfor dette feltet ved å senere
velge tilsvarende emner. I tillegg er det også, slik som det seg hør og bør, på
et mye høyere akademisk nivå enn det skolefaget norsk er.
Av Thomas Kelley, Unsplash |
Litteraturhistorie – hva er det?
I følge emnebeskrivelsen til emnet
nordisk litteraturhistorie på NTNU sine nettsider er litteraturhistorie «et
kunnskapsområde som skal gi oversikt over norsk og, i et visst omfang, nordisk
litteratur satt inn i sin historiske sammenheng» (NTNU, u.år). I denne
sammenhengen er det nordisk litteratur som er i fokus, men litteraturhistorie
omhandler da altså litteratur satt i en historisk kontekst. Torill Steinfeld beskriver
begrepet litteraturhistorie som at det er kulturelt forankret, og at å skrive
litteraturhistorie har blitt forstått som «å hente fram og velge ut, vekte og
vurdere, ordne, beskrive og kontekstualisere et representativt tekstkorpus som
kan innordnes i et historisk forløp og leses som en historie om folks
kulturelle utvikling og liv» (2005, s. 52). Dessuten har litteraturhistorie en tradisjonstung
og viktig oppgave: «Den bidrar til å knytte mennesker sammen i et større
fellesskap, og den kan kvalifisere våre forestillinger om det fortidige og
gjøre fortiden nærværende i nåtiden med tanke på framtiden» (Steinfeld, 2005,
s. 59).
Litteraturhistorie i skolen – og på universitetet
I Torill Steinfelds bokkapittel om
litteraturhistorie kan hun fortelle at litteraturhistorie har hatt en sentral
del av den høyere skole skoles norskfag helt siden 1880-årene. Videre sier hun
at det tidligere har vært egne lærebøker innenfor dette feltet, men at etter
skolereformene på 1990-tallet ble litteraturhistorien innlemmet i større læreverk.
I tillegg ble litteraturhistoriens plass i norskfaget styrket betraktelig etter
disse reformene (2005, s. 51). Hun mener også at skolen og norskfaget i dag
legger opp til en romantisk kulturforståelse av norsk litteratur (Steinfeld, 2005,
s. 53).
Steinfeld skrev altså denne teksten
før den nye skolereformen Kunnskapsløftet
trådde i kraft. Ved å se på læreplanmålene til skolefaget norsk, kan man se
at det er flere kompetansemål som tar for seg litteraturhistorie, slik som for
eksempel dette kompetansemålet for VG2: «Lese et utvalg sentrale norske og noen
europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en
kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold» (Utdanningsdirektoratet,
2013, s. 11). Dessuten er ett av hovedområdene i læreplanen «Språk, litteratur
og kultur» (Utdanningsdirektoratet, 2013, s. 3).
Når det kommer til organiseringen
av litteraturhistorie i lærebøkene, er det prinsipper om forrang for nasjonallitteraturen
som gjelder, og framstillingen følger norsk litteratur fra norrøn tid frem til
vår egen. Her regnes også islandsk litteratur i norrøn tid med, og det vises
tidvis til verdenslitteratur og til historiske og idéhistoriske forhold. Til
tross for at et kompetansemål for VG2 sier at det skal leses svenske og danske
tekster, får annen nordisk litteratur liten plass i lærebøkene. Den
litteraturhistoriske fremstillingen i lærebøkene er også preget av kronologi,
periodisering og forfatterskaps- og verkomtaler. I tillegg finnes det arbeidsoppgaver
knyttet opp mot tematikkene og tekstene som leses (Steinfeld, 2005, s. 51).
Lærebøkene har en sentral rolle i
undervisningen i norskfaget, og forskning viser at oppgavene som elevene jobber
med i disse bøkene ofte brukes til kontroll, og at de mer utfordrende oppgavene
gjerne bortfaller (Skaftun mfl., 2005, i Nielsen mfl., 2014, s. 184). Dette kan
være problematisk, ettersom den faglige dybden elevene helst skulle oppnådd kan
bli borte, og evnen til å selv kunne reflektere over verkene og deres betydning
ved å ta i bruk relevante faglige begrep havner i skyggen til fordel for enklere
kortsvarsoppgaver. Dette et stort skille mellom skolefaget norsk og disiplinemnet
nordisk litteraturhistorie. Her kreves det nærlesing av verkene, og samtidig en
historisk forståelse, for å kunne analysere og jobbe mer dyptgående og
omfattende med verkene som leses.
Slik som nevnt tidligere, er den
litteraturhistoriske fremstillingen i lærebøkene preget av periodisering – litteraturen
blir inndelt ulike epoker slik som for eksempel nasjonalromantikken, realismen
og modernismen. I skolen foregår dette kanskje heller bastant, og oppdelingen blir
ikke i like stor grad problematisert slik som det blir i universitetsfaget
nordisk litteraturhistorie, hvor det dermed manes frem et mer reflektert
forhold til de litteraturhistoriske periodene. Dette gjøres nok som en slags
forenkling, slik at elevene lettere kan får oversikt over de ulike strømningene
og impulsene gjennom historien. Likevel er det minst like viktig at en slik
kritisk holdning utvikles også i skolen, noe formålet i læreplanen i norsk
peker på: «I løpet av opplæringen skal de lese skjønnlitteratur og sakprosa,
utvikle evnen til kritisk tenkning og få perspektiv på teksthistorien» (Utdanningsdirektoratet,
2013, s. 2).
Av Annie Spratt, Unsplash |
Konklusjon
Norskfaget i skolen er altså et innholdsrikt
fag, og det er mye mer enn bare litteraturhistorie. Kompetansemålene dekker
derfor noen ganger flere ulike temaer i norskfaget. Likevel har vi sett at det
finnes kompetansemål som direkte utfordrer eleven til å reflektere rundt tekster
med et kulturhistorisk perspektiv. På universitetet er litteraturfagene mer
spisset, studentene får gjerne et helt semester hvor de blant annet skal
fordype seg i litteraturhistorie. Dette gir studenten muligheten til å løfte sin
litteraturhistoriske kunnskap til et helt annet nivå enn det som kunne vært
mulig i norskfaget i skolen. Denne forskjellen oppstår rett og slett fordi norskfaget
i skolen har et bredere publikum enn litteraturfagene på universitetet har.
I tillegg har vi sett at
litteraturhistorien i norskfaget i skolen skal bidra på andre områder i elevens
utdannelse enn bare litteraturhistorie. Kritisk og logisk tenkning er en
sentral del av norskfaget der litteraturhistorie kan spille en viktig rolle. Problematikken
rundt å dele litteraturhistorien opp i avgrensede perioder som
nasjonalromantikk og realisme er noe eleven bør være klar over. Denne forenklingen
får mer fokus på universitetet, der en forståelse av den flytende overgangen
mellom litterære perioder kreves for å mestre faget. Dette er en relativt stor
forskjell: i skolen er økt kritisk tenkning en bonus i elevens utdannelse, på
universitetet er det et krav for å lykkes.
Denne forskjellen i krav til
kritisk tenkning kan være med å forklare hvorfor de mest avanserte oppgavene i
lærebøkene velges bort på videregående skole. Pensum er allerede stort, elevene
skal ta til seg mye informasjon og de vanskeligste oppgavene minner kanskje noe
mer om de man ser på universitetet, særlig når det gjelder krav til kritisk
tenkning.
Litteratur:
Nielsen, I. m.fl. (2014) Lesing
i norsk. I Skaftun et. al. (red.) Leseboka. Leseopplæring i alle fag på
ungdomstrinnet, s. 181-198. Oslo: Cappelen Damm
Steinfeld, T. (2005) Litteraturhistorie i norskfaget –
historiske linjer og aktuelle perspektiver. I B. K. Nicolaysen og L. Aase
(red.) Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv, s. 51-71.
Oslo: Samlaget
Utdanningsdirektoratet.
(2013) Læreplan i norsk (NOR1-05). Hentet fra:
http://data.udir.no/kl06/NOR1-05.pdf
Hei Helene!
SvarSlettI lesingen av teksten din er jeg hele veien enig i din argumentasjon, og jeg ønsker å lese videre om hva du tenker. Vinklingen du har valgt på teksten din interesserer meg. Spesielt liker jeg de tankene du gjør om sammenhengen mellom læreplanen, lærebøkene og universitetsfaget litteraturhistorie. Det er et veldig spennende tema som er høyst aktuelt som fremtidige lærere, hvilke forutsetninger vi har i lærebøkene. I alle fall er det viktig å ha reflektert over problemstillingen, noe du gjør godt i teksten din!
Det at dette er en passende tekst for bloggsjangeren er helt sikkert, du benytter deg av bilde og hyperlenke, noe som gjør teksten mer levende. Den er også skrevet på en måte som er enkel for meg som leser å følge.
Jeg kunne kanskje ønsket en noe klarere formulering av hva teksten skal handle om, på et mer konkret nivå, enn hva innledningen din tilsier. Ellers er det noen skrivefeil som du enkelt retter opp i. «Nordisk litteraturhistorie går kun over ett semester, men man kan selvfølgelig velge å utdype seg ytterligere innfor dette feltet ved å senere velge tilsvarende emner.» I denne setningen kunne du byttet ut utdype med for eksempel fordype. Ellers har du skrevet en god tekst med god flyt.
Godt jobbet!
Helene!
SvarSlettSå gøy å lese blogginnlegget ditt, mange fine refleksjoner rundt litteraturhistorie og norskfaget, og forskjellene mellom disse to! Du introduserer temaene godt, det gjør det enkelt for leseren å få oversikt over teksten og hva du mener. Jeg liker bildene du har lagt inn, de gir en litteraturfølelse! Det er interessant å se hvordan skolen løser norskfaget i dag med kontrolloppgaver, og oppgaver som er utfordrende faller bort, og hvordan dette kan være problematisk.
Jeg skulle ønske å se bloggsjangeren litt, at dine egne erfaringer eller personlige meninger hadde komt frem, for å få best mulig utbytte av sjangeren. Da hadde jeg som leser blitt bedre kjent med deg og dine erfaringer.
Du skriver: "Dette et stort skille mellom skolefaget norsk og disiplinemnet nordisk litteraturhistorie. Her kreves det nærlesing av verkene, og samtidig en historisk forståelse, for å kunne analysere og jobbe mer dyptgående og omfattende med verkene som leses." Kan du gå litt nærmere inn på dette, hva mener du her? På hvilken måte leser man på univeristetet og hvordan leser man på skolen?
Alt i alt, bra jobba!
- Dina
Hei Helene!
SvarSlettInnlegget ditt om forholdet mellom litteraturhistorie og et universitetsemne er interessant og informativ. Du har valgt pensumlitteratur som begrunner og forklarer flere av påstandene dine, og drøftingen din vekker en interesse hos meg som lærer. Å ha et aktivt forhold til hva elever lærer på ungdomsskolen og videregående er viktig, og dette viser du god til når du trekker frem relevante læreplanmål fra norskfaget i skolen. Du er også tydelig i når du definerer hva litteraturhistorie faktisk er, og hvordan dette emnet blir tatt for seg i norsk skole. Du har også et spennende multimodalt innlegg, med bilder som er relevante for litteratur. Bruken din av hyperlenker passer også veldig godt inn, og gjør det lett å finne frem til de ulike kildene!
Det er noen ting jeg vil poengtere som kanskje kan forbedres. Du har et par skrivefeil her og der, som lett forsvinner i en ny korrekturlesing. Jeg savner også at du presiserer litt mer hva du skal gjøre i dette innlegget, for det var litt vanskelig å følge med argumentasjonen din av og til. Det er av og til litt uklart hva du svarer på i argumentasjonen din, og jeg tror en tydeliggjøring og presisering av hva du skal ta for deg vil gjøre dette klarere.
Til slutt vil jeg si at refleksjonene du har gjort deg i konklusjonen din er veldig gode, når du skriver at: "i skolen er økt kritisk tenkning en bonus i elevens utdannelse, på universitetet er det et krav for å lykkes.", kjenner jeg at jeg blir engasjert, og at du har et veldig godt poeng. Det du sier her er kanskje noe skolen bør ha et større fokus på, og oppsummer kanskje en mangel norsk skole har i dag.
Innlegget ditt tar for seg et viktig og interessant tema, og du begrunner argumentene dine godt. Litt tydeligere formulering på starten vil kanskje ha gjort det litt klarere å lese teksten, men det er et godt innlegg og godt jobbet!