Hvorfor mer grammatikk i skolefaget norsk?

Kamilla Westerheim

Grammatikken er grunnsteinen i språket vårt, og uten riktig grammatikk er det grobunn for store misforståelser. Det å kunne grammatikk gir oss et verktøy i læren av andre språk, men også for å kunne utforske vårt eget språk. Studere man nordisk på universitetet tilbyr de egne fag der kun grammatikk er i fokus, men går man på den norske skolen og har faget norsk, så er spesifikk grammatikkundervisning lite til stede. Dette er noe jeg ønsker å reflektere litt over, samt se litt på konsekvensene av dette.

Skolefaget norsk
Det mange tenker på når de ser for seg norskfaget et fokus på skriving og lesing, og det er for så vidt ganske riktig. Mye tid blir viet til å lese bøker eller andre tekster, eller man jobber med å skrive ulike typer tekster selv. Det som kanskje ikke er like fremtredende i undervisningen er den spesifikke grammatikkundervisningen. Starter man på barneskolen, så vil det nok være fokus på grammatikken, men dette faller litt ut oppover i skoletrinnene. Dette er noe jeg selv har opplevd, men også noe som kan gjenspeiles i elevenes lærebøker i norsk. Da jeg var i praksis dette semesteret så jeg gjennom læreboken som elevene på min skole brukte, «Kontekst», og der var det ikke ett eneste kapittel som handlet om grammatikk. De hadde en oppslagsdel til slutt, på noen få sider, der de hadde en kort oppsummering av noen grammatikkregler. Det kan altså se ut som det er en generell regel at spesifikk grammatikkundervisning faller ut av norskundervisningen når man beveger seg opp i trinnene.

Universitetsfaget nordisk
Som nevnt innledningsvis så har man egne grammatikkfag om man studere nordisk ved universitetet. Her lærer man både hvordan språket er bygd opp, men man ser også på språkets historie, hvordan det er blitt slik det er i fag, og hvordan det skiller seg fra andre språk, eller hvordan det ligner på andre språk. Det å skulle lære grammatikk når man studerer et språkfag er noe man burde sett på som helt innlysende. Studere man engelsk eller andre fremmedspråk, er grammatikken en stor del av studieløpet. Grammatikken er en stor del av språket, og burde ha en naturlig plass ved siden av litteraturen.

Hvorfor bør grammatikk ha en større plass i skolefaget norsk?
Min personlige mening er at det er altfor lite grammatikkundervisning i norskfaget i skolen. Grammatikken er et verktøy som man kan bruke for å lære seg andre språk, og i en verden der det er større og større krav til å beherske flere språk, så burde dette være viktig kunnskap elevene må ha med seg når de går ut i arbeidslivet. Ofte kombineres grammatikkundervisningen i skolen med nynorskundervisning, og er det noe man har oppdaget etter ett par år i skolen, så er det at nynorsk ikke er elevenes favorittfag. Dette kan kanskje føre til at grammatikken mister litt sin plass i norskfaget og hos elevene, fordi det forbindes med noe de ikke liker.
Debra Myhill gjennomførte en undersøkelse hvor hun sjekket om det å lære grammatikk har noe innvirkning på elevenes skrive- og lesekunnskaper (Myhill, 2012) Myhill har gjort denne undersøkelsen i et engelskspråklig land, men det er nærliggende å se det i sammenheng også med den norske skolen og norske elever. Det hun fant ut var at grammatikkundervisningen kunne forbedre elevenes skrive- og lesekunnskaper. Man kan tenke seg at når elevene lærer grammatikken bedre vil det være enklere å forstå hvordan språket og setningene er bygd opp, og det vil være lettere å tolke det man leser, og man vil kunne se de valgene forfatteren har gjort, for eksempel om forfatteren har valgt å flytte frem ett ledd for å gjøre det mer synlig i setningen, er dette noe elevene vil kunne gjenkjenne om de har lært at dette kan være en mulighet. Elevenes skriving vil også bli bedre, for om de ønsker å fremheve noe i setningen vet de at de kan flytte akkurat dette frem i setningen.

Hvor bra er norsklærernes grammatikkunnskaper?
Er det en ting som er viktig om man skal undervise i norsk, så er det at man kan norskfaget godt, men også det norske språket. Gjennom sin undersøkelse om responsgiving viste Tonne til at mange lærere rettet grammatiske feil hos elevene, som i realiteten ikke var feil, og en grunn til dette kan være at lærerne selv ikke har de grammatikkunnskapene som du burde ha (Tonne, 2017: 112). Tonne viser også i sin artikkel til en undersøkelse av Sofie Emilie Holmen om lærerstudentens norskkunnskaper, og den undersøkelsen hadde et nedslående resultat. Det var lite grammatisk kunnskap hos studentene (Tonne, 2017: 178). Det viser altså at studenter som begynner på lærerutdanning trenger mer grammatikkundervisning. Dette er noe universitetene burde ta til seg å legge opp et grammatikkfag som er bygget på hva studentene faktisk kan, og ikke hva de burde kunne. Min erfaring med grammatikkfag er at de bygger på kunnskap som man burde hatt med seg fra skolen, men som hos mange av studentene ikke er der. Har man ikke den grunnleggende forståelsen av ulike ordklasser og bøyningsmønster, så kan det være vanskelig å henge med når man skal begynne å tegne trestrukturer for ulike typer setninger. I stedet for at man da får mer kunnskap så vil kunnskapsnivået kanskje bli enda dårligere, da man ikke får ny innputt, men sitter i forelesning og ikke helt skjønner hva man lærer.

Hvorfor bør man lære mer grammatikk på skolen?
Hovedargumentet for å lære mer grammatikk på skolen bør være det Myhill finner ut i sin undersøkelse, nemlig at det å lære grammatikk kan hjelpe på både lese- og skriveopplæring. Skal man lære ett nytt språk så trenger man grammatikkforståelse, da det er en stor del av språkinnlæringen. Ett tredje viktig argument er at skolen skal på en måte utdanne fremtidens norsklærere, og da er de avhengig at de går ut av skolen med en grunnleggende forståelse av grammatikken. Det bør også være en viss sammenheng mellom det studentene kan, og det man lærer gjennom grammatikkundervisningen i nordisk på universitetet, da det ofte ikke samsvarer med det kunnskapsnivået elevene har.
For å oppsummere kan man altså si at grammatikken har en sterkere plass i universitetsfaget nordisk enn det har i skolefaget norsk. Dette er synd, da elevene går ut av skolen med manglede grammatikkforståelse, og de som velger å utdanne seg til norsklærer vil ha mangelfull kunnskap, og dette kan igjen forplante seg til sine egne elever, da de ikke klarer å rette de feilene elevene gjør, og at de kan rette feil der elevene ikke har gjort feil.

Litteratur
Tonne, Ingeborg (2017). Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheiter. I Fondevik, Birgitte & Hamre, Pål (Red.) Norsk som reiskap og danningsfag. Oslo: Samlaget.
Myhill, Debra, et al. (2012). Re-thinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students’ writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education Vol. 27, No. 2, 139–166

Kommentarer

  1. Så bra at du har valgt å skrive om grammatikk, Kamilla! Dette er åpenbart noe du interesserer deg for, og interessen din kommer til syne allerede innledningsvis hvor du påpeker at det vil være grobunn for misforståelser uten riktig bruk av grammatikken.

    Du har delt inn beskrivelsen av grammatikk på ulike nivåer i to deler – i skolen og på universitetet. Dette er en ryddig inndeling. Du har også med egne tanker og erfaringer rundt grammatikk på begge nivåer, noe som gir teksten et personlig preg. Dette synes jeg passer fint i et bloggformat. I disse to avsnittene kunne du kanskje vist til noen mål for den grammatiske opplæringen i både skolefaget norsk og i et av disiplinfagene vi har hatt, slik at du kan vise til konkrete forskjeller (eller eventuelt likheter).

    Drøftingen din er også inndelt i to ulike deler, hvor du først tar for deg grammatikk i skolen, og deretter grammatikkunnskapene hos norsklærere. Her synes jeg du har gjort et godt valg av pensumlitteratur, og det er spesielt interessant å se på (den ofte mangelfulle) kompetansen hos norsklærere. I konklusjonen gjør du et poeng ut av at norsklærere ofte ikke har nok kunnskap om grammatikk til å kunne forstå grammatikkundervisningen som foregår på universitetet. Dette er en fin oppsummering av hele teksten, ettersom «hull» i grammatikkunnskapen fra tidlig alder kan medføre at vi som norsklærere ikke blir kompetente nok til å kunne undervise grammatikk i skolen – en slags ond sirkel.

    Jeg synes du har skrevet en fin tekst, med et spennende tema. Likevel har jeg noen forslag til forbedring:
    Enkelte steder i teksten har du noen skrivefeil, slik som «studere». Her tror jeg du har glemt en "r", og at du egentlig mener «studerer». Du har også en tendens til å ha et litt muntlig språk enkelte steder, slik som en av overskriftene «Hvor bra er norsklærerens grammatikkunnskaper?». Her kan du for eksempel bytte ut bra med gode. I tillegg bør du se på forskjellen mellom ett og et. Enkelte steder i teksten kunne du med fordel byttet ut ett med et, slik som i setningen «Skal man lære ett nytt språk (…)» i det siste avsnittet. Språkrådet har en fin side om akkurat dette: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/et-eller-ett/.

    Under delen «Hvorfor bør grammatikk ha en større plass i skolefaget norsk?» har du skrevet dette: «Man kan tenke seg at når elevene lærer grammatikken bedre vil det være enklere å forstå hvordan språket og setningene er bygd opp, og det vil være lettere å tolke det man leser, og man vil kunne se de valgene forfatteren har gjort, for eksempel om forfatteren har valgt å flytte frem ett ledd for å gjøre det mer synlig i setningen, er dette noe elevene vil kunne gjenkjenne om de har lært at dette kan være en mulighet». Denne setningen ble litt lang og tung, og den kan du gjerne skrive om setningen slik at du får bedre flyt i teksten din.

    Uansett: Du har skrevet et flott innlegg hvor du tar opp viktige temaer, og blogginnlegget ditt var interessant å lese. Bra jobba! 😊

    SvarSlett
  2. Hei Kamilla!

    Spennende at du har valgt å skrive om grammatikkens plass i skolen og argumenterer for mer fokus på dette. Jeg er helt enig i argumentasjonen din, den er lett å følge og den er plausibel. Spesielt spennende er det å lese om de erfaringene du selv har gjort deg både i praksis og som student ved NTNU. Dette er et tema det virker som du syns er spennende, noe som gjør at jeg som leser også blir mer engasjert i teksten din.

    Vinklingen din er altså svært god og høyst nødvendig, spør du meg. Du argumenterer godt for at norskfaget og universitetene bør kommunisere bedre, intensjonelt eller ei. Hvis jeg skal trekke frem den tekstpassasjen som appellerer mest til meg, er det den om nynorsk som grammatikkundervisning. Dette er et viktig argument. En bør ikke misbruke nynorskundervisningen til å ta seg av grammatikkopplæringen. Jeg liker også måten du viser til Myhill på, spesielt at du drar paralleller mellom de undersøkelsene hun har gjort og norsk skole. Dette er argumentasjon jeg følger og er enig i. Jeg liker underoverskriftene dine, de strukturerer teksten din på en god måte. Spesielt er de to siste avsnittene godt innledet med et spørsmål som du etter min mening også besvarer godt.

    Hvis jeg skal komme med en innvending er det kanskje at du bør lese litt korrektur, du har noen språkfeil, men det er ikke mange. Jeg vil også anbefale deg å finne frem et passende bilde og kanskje prøve å inkludere en hyperlenke eller noen andre elementer som er typiske for bloggsjangeren. Kanskje kunne du markert og uthevet en spesielt spennende linje for å fremheve poenget ditt.

    Ellers vil jeg bare si godt jobbet!

    SvarSlett
  3. Hei, Kamilla!

    I dette innlegget har du tatt for deg et interessant tema rundt grammatikk, for det tar for seg grammatikk og særlig læreres kompetanse i grammatikk, og hvordan dette påvirker elevene er viktig for oss fremtidige lærere. Oppgaven din er ryddig strukturert, med en rødt tråd for argumentasjonen din. Underoverskriftene til avsnittene gjør det også oversiktlig å lese teksten. Pensumet du har valgt for å støtte opp om argumentene dine er også gode og tydelige, og gir mening for meg som leser. Til slutt oppsummerer du og trekker frem hovedargumentene fra innlegget ditt, og tydeliggjør hva du skal frem til med denne teksten. Refleksjonen du kommer med er også kloke, og sier noe om hvordan både skole og universitet bør behandle grammatikk, og kanskje endre ulike praksiser og holdninger til grammatikk rundt om norske skoler og universitet.

    Du har et litt muntlig språk i deler av teksten, noe som gjør setningene litt merkelige å lese, du skriver for eksempel "det Myhill finner ut i sin undersøkelse...", og her tenker jeg at kanskje "kommer frem til" kan høres bedre ut. Du har også et par skrivefeil her og der, noe som en ekstra korrekturlesing vil ta!

    Når du presenterer grammatikkens plass i norsk skole, skriver du dette: "Det kan altså se ut som det er en generell regel at spesifikk grammatikkundervisning faller ut av norskundervisningen når man beveger seg opp i trinnene.", her savner jeg at du kanskje kunne henvist til læreplanmål i norsk for ulike trinn i norsk skole. Dette hadde vært en interessant sammenlikning, og det hadde tydeliggjort hvordan grammatikken forsvinner ut av fokus i eldre klassetrinn.

    Oppsummert har du skrevet et god innlegg som er veldig relevant for oss fremtidige norsklærere, og jeg blir å ha dette i bakhodet og ha et større fokus på grammatikk, som lærer selv. Du har en tydelig og ryddig struktur, og kommer med gode argumenter og konkluderer godt. Det er noen småfeil her og der, og her trengs det bare en korrekturlesing til!

    Godt jobba!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Syversen (2018): Mot en kategorial dannelse i norskfaget

Ottesen og Tysvær (2017): Skjønnlitteratur for kosen. Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet, slik lærere forteller om dem.