Ottesen og Tysvær (2017): Skjønnlitteratur for kosen. Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet, slik lærere forteller om dem.
Av Helene B.
I 2017 publiserte Siri Hovda Ottesen og Aasfrid
Tysvær sine forskningsresultater i form av en artikkel i Norsklæraren. Artikkelen heter «Skjønnlitteratur for kosen.
Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet, slik lærere forteller om dem».
I dette innlegget vil jeg først presentere denne artikkelen og deretter drøfte
funnene ved å knytte dem opp mot emnet NORD2600
Norsk som literacy-fag. For å gjøre dette
viser jeg til Blikstad-Balas (2016), Nielsen mfl. (2014), Penne (2013), Skaftun
(2015) og Aase (2012).
Av Sharon McCutcheon, Unsplash |
Presentasjon av artikkelen
I
denne artikkelen tar Ottesen og Tysvær for seg hvordan skjønnlitterære
praksiser blir foretatt på mellomtrinnet, slik lærerne selv forteller om dem.
Ottesen og Tysvær kan fortelle at det er norsklærere som i hovedsak har fått
ansvaret for den fagovergripende leseopplæringen, og at lesingen da helst
knyttes til fagtekster – ofte tekster som i utgangspunktet tilhører andre fag
(2017, s. 56). I tillegg henviser de til blant annet Marianne Røskeland (2014),
som i forbindelse med Kunnskapsløftet sier
at «fokuset på nettopp lesing som ferdighet kan forklare at skjønnlitteraturen
ser ut til å ha en svakere posisjon i norskfaget» (Ottesen og Tysvær, 2017, s.
55). Forskning viser også til at skjønnlitteraturen ofte faller bort i
norskfaget (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 56). Med dette som grunnlag, ville
altså artikkelforfatterne se nærmere på hvordan de skjønnlitterære praksisene egentlig utarter seg på mellomtrinnet i
norsk skole.
Gjennom
sin forskning vil de søke svar etter følgende spørsmål (Ottesen og Tysvær,
2017, s. 54):
- Hvilke tekster velges for den enkelte elev og for felleslesing?- Hvilke lesemåter vektlegges når elevene skal lese på egenhånd og i fellesskap?- Hvilke begrunnelser gis for tekstvalg og lesemåter?
Materiale og metode
Forfatterne
har brukt en kvalitativ forskningsmetode, og har blant annet tatt i bruk
samtaler for å fange opp lærernes erfaringer med skjønnlitterære praksiser på
mellomtrinnet (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 58). Ottesen og Tysvær har vært
kontakt med omkring 150 barneskolelærere, som i hovedsak befant seg i Bergen og
Vestlandsområdet. I to perioder mellom 2009-2010 og 2015-2016 har forfatterne hatt
samtaler og personlige møter med lærerne, de har hatt nettsamtaler og dannet en
fokusgruppe som går dypere inn i enkelte av samtalene (Ottesen og Tysvær, 2017,
s. 58). Etter disse samtalene satt forfatterne igjen med et relativt omfattende
datamateriale som omhandlet ulike temaer. For å få et bredt bilde av de de
skjønnlitterære praksisene på mellomtrinnet, registrerte de hvor ofte et tema
ble nevnt på samtalenivå (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 58, s. 60).
Funn
Det
ble gjort flere interessante funn, og blant annet kunne de finne at leselyst er hovedbegrunnelsen i nærmere
70% av samtalene som handler om valg av litteratur. Lærerne er opptatte av at
elevene skal finne bøker som er fengende og som treffer dem. I tillegg er
lærerne opptatte av å finne bøker som er tilpasset til den enkelte elevs ferdigheter.
Bøkene skal altså gi gode opplevelser og kos, og håpet er at gode opplevelser
skal gi elevene økt motivasjon og lyst til videre lesing. Dessuten mener
lærerne at det er viktig at elevene får være i fred med bøkene sine, slik at de
kan begi seg inn i bøkenes verden (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 60-61). Det
settes også av ganske mye tid til individuell lesing av bøker på mellomtrinnet,
hvor noen lærere forteller at de bruker 20-10 minutter hver dag, mens andre
opererer med «Lesekvarten» hvor det leses 15 minutter hver dag (Ottesen og
Tysvær, 2017, s. 61).
Mange
av de samme begrunnelsene gjelder også for valg av litteratur ved høytlesing.
Det leses tekster for «kosens del» (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 61-62), men i
tillegg vil gjerne lærerne at teksten skal være av en «oppdragende karakter».
Med dette menes det at lærerne velger tekster av forfattere de mener elevene
bør ha kjennskap til, og at tekstene ofte kan handle om temaer som er aktuelle
og som det er viktige og reflektere over, slik som for eksempel mobbing.
Lærerne velger også tekster som kan være utfordrende å lese individuelt slik at
alle elevene skal kunne delta i teksten (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 61).
Når
det kommer til å arbeide med lesestrategier og videre arbeid av de leste tekstene,
kan lærerne formidle at dette først og fremst gjelder saktekster, og de
begrunner dette med at leseopplevelsen må stå som det mest sentrale i
skjønnlitterære tekster, og at det er mangel på tid for å kunne jobbe
systematisk med disse tekstene. Lærerne mener også at de har behov for bedre
kompetanse for å kunne undervise i arbeid med skjønnlitterære tekster, og mange
«savner retningslinjer og planer for systematikk i arbeidet med
skjønnlitteraturen» (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 62-63).
I
lys av funnene mener dermed Ottesen og Tysvær at det er viktig at lærerne på
mellomtrinnet bruker de skjønnlitterære tekstene til elevenes identitetsutvikling,
men at de også tar i bruk analytiske virkemidler for å fremme tekstkompetansen.
De mener også at «kunnskap om leseteori som skiller mellom fagovergripende og
fagspesifikk leseopplæring, føre til en helhetlig lesing av læreplanen, med
fokus på både formål og mål, og gi faglige argumenter for både å bruke til på
skjønnlitteratur, både til lyst og læring, kos og danning» (Ottesen og Tysvær,
2017, s. 64).
Av Brandi Redd, Unsplash |
Artikkelen knyttet til emnet
Selv
om man kan se ut ifra artikkelen til Ottesen og Tysvær (2017) at det faktisk
leses skjønnlitterære tekster på mellomtrinnet, er det først og fremst sakprosa
det arbeides videre med utover selve lesingen. Det er likevel minst like viktig
å fokusere på arbeidet med de skjønnlitterære tekstene. I følge Sylvi Penne er
det stadig flere elever som går inn i den videregående skolen i Skandinavia
uten å ha lest en hel skjønnlitterær bok, noe som kan være problematisk:
I et literacy-perspektiv handler nemlig dette for de fleste om mer enn manglende erfaring med litteratur. Det handler om forforståelse og tekstkompetanse generelt. Alle tekster krever nemlig en viss form for diskursiv forforståelse og metabevissthet for å gi mening, men dette er spesielt viktig når det gjelder litterære tekster (2013, s. 42).
Det krever altså trening
og mer lesing for å kunne tilegne seg disse kunnskapene, og for at elever skal
kunne oppnå dette må de motiveres og engasjeres til å lese flere tekster. Dette
er i grunn noe lærerne som Ottesen og Tysvær (2017) omtaler i sin artikkel,
prøver å få til. I sin undervisning leser lærere tekster høyt, og elever leser
individuelt, men i første omgang for kosens skyld. Dette gjøres i håp om at
tekstene skal motivere elevene til videre lesing (Ottesen og Tysvær, 2017, s.
60-61). Lærerne har åpenbart en god intensjon med denne tilnærmingen, men
problemene kan oppstå når engasjementet rundt skjønnlitterære tekster ikke når
frem til elevene.
Elever møter skolen med
ulik forståelse og kompetanse. Det vises blant annet til at barn som kommer fra
hjem hvor lesing av ulike tekster har en høy verdi, møter skolen med fordeler
som barn fra andre hjem ikke innehar (Skaftun, 2015, s. 3). Den sosiale
bakgrunnen spiller altså en vesentlig rolle for hvordan elevene vil møte en
tekst. Dette er også noe lærerne Ottesen og Tysvær omtaler prøver å gjøre noe
med. Blant annet brukes tekster som kan være utfordrende for elevene til
høytlesing (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 61). I tillegg er de svært opptatte av
at elevene skal lese bøker som er tilpasset sitt nivå og sine ferdigheter (Ottesen
og Tysvær, 2017, s.60-61).
Ved å lese tekster kan
man også tilegne seg noe som innenfor literacy kalles tilgangskompetanse (Blikstad-Balas,
2016, s. 20). Her kan blant annet skjønnlitterære tekster spille en vesentlig
rolle. Tilgangskompetanse er «evnen til å forstå og tilpasse seg språklig i
ulike kontekster […]. Tilgangskompetanse dreier seg også om å være fortrolig
med ulike teksters ulike måter å skape mening på» (Blikstad-Balas, 2016, s.
20). Skjønnlitterære tekster favner mange ulike sjangre, og dermed også ulikt
språk. Ved å ta del i de ulike formene for språk og sjangre, kan elevene
kanskje dermed få en forståelse for at ulike kontekster fordrer ulike språk. Å
kunne delta i ulike språklige arenaer er viktig for det demokratiske
perspektivet av literacy (Blikstad-Balas, 2016, s. 20). I tillegg kan
norskfaget, gjennom lesing av tekster, fremme kritisk tekstforståelse, og det
kan gi elevene evnen til å ta i bruk et metaspråk som er viktig for lesingen i
også andre fagretninger (Nielsen mfl., 2014, s. 182).
Det er heller ikke bare
tilgangskompetansen som kan trenes ved å lese skjønnlitterære tekster. Dette er
også noe Ottesen og Tysvær (2017) skriver om. Lærerne de har kommet i kontakt
med kan fortelle at de gjerne bruker skjønnlitterære tekster som omhandler
aktuelle temaer det reflekteres over, slik som for eksempel mobbing. I tillegg
brukes det tekster av forfattere lærerne mener elevene bør være kjent med. Laila
Aase kan også forklare danningen som skjer ved litteraturlesing: «nettopp
lesing tilbyr kulturelle møter med andre tanker, tider og meninger som kan
bidra til større fleksibilitet i tenkningen og større sjenerøsitet for ‘den
andre’ og ‘det fremmede’» (2012, s. 48).
Konklusjon
Funnene til Ottesen og
Tysvær viser at det faktisk leses forholdsvis mye skjønnlitteratur på
mellomtrinnet, men at lesingen i hovedsak skjer for kosens skyld. Lærerne er
opptatte av at tekstene som leses skal stimulere til videre lesing (Ottesen og
Tysvær, 2017, s. 63), og at de gjerne kan ha en dannende karakter (Ottesen og Tysvær,
2017, s. 61). Selv om det ikke arbeides videre med de skjønnlitterære tekstene
i noe stor grad, vil elevene muligens uansett kunne møte på ulike språk i ulike
sjangre og kontekster, og de vil komme i kontakt med, og kanskje kunne
reflektere over andre og fremmede kulturer og tanker. Ottesen og Tysvær
foreslår også at lærerne bør jobbe videre med de skjønnlitterære tekstene og ta
i bruk mer analytiske verktøy (Ottesen og Tysvær, 2017, s. 64), noe som kanskje
igjen kan fremme et metaspråk og evnen til kritisk tenkning. Denne artikkelen
tar altså for seg flere viktige elementer av literacy, og kan derfor også anses
som relevant i emnet NORD2600 Norsk som
literacy-fag.
Litteratur:
Aase, L. (2012).
Skriveprosesser som danning. I S. Matre et. al. (red.) Teorier om tekst i
møte med skolens lese- og skrivepraksiser, s. 48-58. Oslo: Universitetsforlaget.
Blikstad-Balas,
M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget
Nielsen, I. m.fl. (2014). Lesing i norsk. I Skaftun et. al. (red.) Leseboka.
Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet, s. 181-198. Oslo: Cappelen Damm
Penne, S. 2013. Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I
D. Skjelbred og A. Veum (red.) Literacy i læringskontekster, s. 43-54. Oslo:
Cappelen Damm
Ottesen, S. H. og Tysvær, A. (2017), Skjønnlitteratur for kosen,
Norsklæraren, 4-2017, 41-årgang, side 53-67. Hentet fra: http://www.norskundervisning.no/wp-content/uploads/2017/12/Norskl%C3%A6raren4.2017_OttesenTysv%C3%A6r.pdf
Skaftun, A. (2015).
Leseopplæring og fagenes literacy. I Nordic Journal of Literacy Research,
vol. 1, s. 1-15. Hentet fra: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr
En veldig gjennomført tekst. Du skriver godt og reflektert med et akademisk språk. Du utnytter deg godt av bloggfunksjonene og viser at du har forstått hva sjangeren innebærer, og ikke minst hvordan sjangeren kan brukes i akademiske sammenhenger. Blogginnlegget ditt er strukturert og oversiktlig, noe som gjør teksten lett å lese.
SvarSlettAngående valg av artikkel, virker det absolutt som at artikkelen er relevant for emnet. Dette kommer godt fram i drøftingsdelen og i konklusjonen, noe som igjen tyder på at du har lest deg godt opp innen tema. Artikkelen tar for seg et spennende tema som det var interessant å lese om fra et literacy-perspektiv. Du har fått med mye faglig innhold i en relativt kort tekst, hvilket tyder på at du skriver tydelig og konsist.
Jeg sliter med å finne noe å peke på som du kan forbedre til det endelige utkastet - jeg vet ikke om min kunnskap strekker til her.
Jeg er litt usikker på hva jeg har å gi av konstruktiv kritikk her, dessverre.
Helene, her har du gjort en god jobb. Du svarer på oppgaven som er gitt ved at du presenterer artikkelen, viser til hvilken metode som er brukt og hva som er de sentrale funnene i artikkelen. I tillegg viser drøftingen din at du kan knytte artikkelen til flere relevante fagtekster på pensum. De linjene du har trukket til faglitteraturen er gode, og de får frem viktige aspekter ved artikkelen du har valgt ut. Spesielt setter du artikkelen i et samfunnsmessig perspektiv når du belyser den med Sylvi Pennes påstand om at stadig flere skandinaviske elever kommer til videregående opplæring uten å ha lest en hel skjønnlitterær bok, og at dette kan være problematisk. Med tanke på valg av artikkel, har du funnet en med et interessant og ikke minst svært nyttig tema for oss som skal bli norsklærere. Dessuten har du valgt en artikkel som er relativt ny, og dette er positivt med tanke på at det da er større sannsynlighet for at innholdet er oppdatert med hensyn til vår tid.
SvarSlettNår det gjelder konstruktiv kritikk, har jeg kun noen få kommentarer. I siste avsnitt trekker du inn Laila Aase og det hun skriver om litteraturens betydning for danning, men i starten av avsnittet går det ikke like tydelig frem at det du tar opp har tilknytting til dannelsesbegrepet. Dermed blir sammenhengen mellom første og siste del av avsnittet ikke like fremtredende. Ellers kan det også være lurt å se over teksten med tanke på skrivefeil – det er noen få innimellom hvor to ord gjentas og lignende, men langt ifra så mange at de ødelegger inntrykket av det gode innlegget du har skrevet :) Alt i alt, bra jobba!
Hei Helene! Jeg synes du har jobbet godt med dette blogginnlegget. Du har funnet en relevant og viktig artikkel, som definitivt har sammenheng med faget Norsk som literacy-fag. Jeg synes du har en god struktur på oppgaven din. Det er tydelig innledning, og en tydelig avslutning som summerer opp det du har skrevet i innlegget. De tekstene du har valgt å knytte artikkelen opp mot er gode valg som jeg synes passe fint til artikkelen.
SvarSlettJeg har lite konstruktiv kritikk og komme med, men jeg tenkte litt på at du kanskje kunne valgt deg en problemstilling? I innledningen presenterer du hva som skal komme i innlegget, så sånn sett så vet vi som leser hva du skal gjøre, men det hadde kanskje vært enklere å få en rød tråd i innlegget om du hadde valgt deg en problemstilling?
Jeg synes uansett at du har gjort en god jobb, og jeg synes det er et bra blogginnlegg!