En leserorientert norskopplæring
Av Helene Larsen
Som
student på et nordiskløp ved NTNU eller andre universiteter, vil en møte en
rekke fag som er relevante for fordypning innenfor språk og litteratur. Ett av
emnene på NTNU fokuserer på litteraturteori, sjangerlære og analyse av
litteratur. Det faglige innholdet formuleres som følgende:
Dette emnet skal gi studentene
praktisk øvelse i å bruke det teoretisk-metodiske stoffet for å analysere
enkelttekster og greie ut om ulike teksttyper. Studentene skal også lære å
reflektere over premissene for og formålet med det analytiske arbeidet, og de
skal få innsikt i hvordan skiftende metoder og interesser kan prege
litteraturforståelsen. (NTNU)
En skal
altså være i stand til å anvende, ha innsikt i og reflektere over en hel rekke
faglige innholdsmomenter og utgangspunktet er hos de aller fleste, norskopplæringen
på videregående. I
denne teksten skal jeg diskutere forholdet mellom litterær analyse på universitetsnivå,
og skolefaget norsk. Fokuset ligger spesielt på hvilken kompetanse nye
studenter på nordisk eller lærerutdanning med norsk som fag, faktisk innehar. Utgangspunktet for
drøftingen kommer fra en artikkel skrevet av Hallvard Kjelen, der han blant
annet presenterer sine funn etter en undersøkelse gjort på nettopp dette tema.
«Litterær kompetanse hos
nye lærerstudentar»
I
teksten «Litterær kompetanse hos nye lærerstudentar» (2014), undersøker
forfatter Hallvard Kjelen hvorvidt og i hvilken grad, lærerstudenter som
begynner på første år på høgskole, være seg årsenhet i nordisk eller lærerutdanning
med norsk som fag, innehar litterær kompetanse. Dette er studenter som varierer
i alder, men som alle har valgt nordisk som sitt studieområde. Enten som første
møte med høyere utdanning eller lærere som tar videreutdanning. Studentgruppa undersøkelsen
ble utført på, hører til Høgskolen på Nesna i Nordland. Dette er elever som har
selv vært i norsk skole, og noen kanskje store deler under Kunnskapsløftet.
«Ett av
svarene var for eksempel: «Selve
budskapet ble jeg ikke klok på, så å si at elevene skulle få noe ut av tema
eller budskap, blir vanskelig.»»
Alle fikk i oppgave å lese novella «Japp»
av Tarjei Vesaas, og svare på følgende spørsmål: «Hva skulle du ønske at (de framtidige)
elevene dine så i denne teksten?» Kjelen kritiserer egen metode og gjør det
klart at denne fremgangsmåten ikke nødvendigvis klarer å få frem studentenes
litterære kompetanse på en fullstendig måte, men argumenterer for at denne spørsmålsformuleringen
krever at studentene selv velger ut de relevante kunnskapene.
Det kanskje mest interessante med
denne undersøkelsen, er å se hvor varierende og grunnleggende litterære
ferdigheter studenter som må kunne tenkes å like norskfaget faktisk sitter inne
med. Ett av svarene var for eksempel: «Selve
budskapet ble jeg ikke klok på, så å si at elevene skulle få noe ut av tema
eller budskap, blir vanskelig.» (Kjelen, 2014, s. 63) Dette må en kunne si
at er relativt lav litterær kompetanse. Hva er det så Kjelen legger i begrepet
litterær kompetanse?
Han beskriver begrepet som tredelt,
bestående av først og fremst evnen til å lese litteratur estetisk. Dette innebærer
at en evner å utsette konklusjoner, ser på lesingen som en dialog og stiller
spørsmål til lesningen. Videre fremhever han relevansen av å kunne se teksten i
forbindelse med eget liv og egne erfaringsrammer uten å miste fokus på teksten
(transfer-kompetanse). Den siste kompetansen innebærer å kunne forstå den
andre, som da er teksten, forfatteren eller tema på en måte som ikke har med
eget liv å gjøre. En distansert holdning til teksten. Dette krever at man har et
metaspråk for å snakke om litteratur (performanskompetanse) (Kjelen, 2014, s.
58-59), alt i alt må en mestre literacy på et høyt nivå.
Resultatet i undersøkelsen viser i
all hovedsak at elever som studerer litteratur mangler perfomasjonskompetanse og
kan dermed i liten grad beskrive virkemiddel brukt i teksten for eksempel.
Forfatter vurderer det til at 13 av de 18 som deltok, «mangler tegn på en utviklet
og sammensatt litterær kompetanse» (Kjelen, 2014, s. 60). To mener novella er
uforståelig, slik som eksemplet i innledningen viser. Tendensen er at studentene
refererer til overflatehandling og sier lite til ingen ting om novellens form
og språk. Dette vil altså si ingen evne til å se den litterære teksten, men
heller som en måte å formulere et godt budskap til elevene.
Drøfting
Det
denne teksten viser oss, er at studenter som kommer mer eller mindre rett fra
videregående skole, har vanskeligere for å intuitivt forstå at en også bør
nevne form og innholdsaspekter ved teksten en tolker. De angriper spørsmål som
strekker seg ut av norskfaget gjennom å trekke frem de etiske elementene i
novella og gjør koblinger til det virkelige liv. Det er da også dette de ønsker
at sine fremtidige elever sitter igjen med.
Dette dekker mer kravene til den generelle
delen av læreplanen og de elementene som omhandler danning. Noe som er vel og
bra, men som ser ut for å ha tatt plassen til kompetansemålene i norskfaget. Steinfeldt
(2005) beskriver tekstanalysen som opptatt av tekstens mening, men også opptatt
av de meningsbærende elementene. Dette fungerer i et samspill, slik at en skal
altså ha evnen til å se koblingen mellom form og innhold (s. 66). En slik mangelfull
kompetanse hos studentene er kanskje litt mer forståelig, hvis en ser på hvordan
norskfaget tradisjonelt har vært, og hvordan det i de senere år har utviklet
seg til å bli. Fra ca. 1920-tallet i engelsk og amerikansk litteratur, og fra
rundt 1950-tallet i norsk litteratur, var fokuset rettet spesielt på teksten
som objektiv størrelse. En nykritisk tilnærming
til tekst, der man kort fortalt konsekvent leser teksten som løsrevet fra
kontekst. Denne metoden ble avløst av en mer leserorientert tilnærming som åpnet
for elevenes egne tolkninger og meninger knyttet til en tekst (Steinfeldt,
2005, s.65). Sylvi Penne (2013) mener at skolen har vært leserorientert i mer
enn 70 år, (s. 46), men det er nok en tendens som har blitt sterkere og
sterkere de siste årene. Penne gjør et poeng av at de elevene som ikke er trente
lesere hjemmefra, ikke innehar den samme metabevisstheten i møtet med
litteratur, slik at de ikke har de forkunnskapene en trenger i møtet med en
litterær tekst. Det er altså de minst trente leserne som har mest behov for en
tekstfokusert opplæring. Det må kunne antydes at deler av den aktuelle gruppa
Kjelen undersøkte, ikke innehar tilstrekkelig litterær metabevissthet, og
dermed misset sentrale aspekter ved spørsmålsformuleringen. De fleste i denne
gruppa har trolig gått store deler av sin utdanning på den mer leserorienterte
bølgen, selv om det er stort sprik i aldersgruppa. Kanskje kan dette være en av
grunnene til at de ikke sitter med den helt store kompetansen når det kommer til
tekstisolert tolkning, men heller tyr til en «transfer-kompetanse», som Kjelen kaller
det. Det er tross alt en forutsetning for å kunne utvikle sin literacy-kompetanse,
innenfor dette også den litterære analysen, gjennom at læreren bidrar til å øke
deres metaspråklige bevissthet (Blikstad-Balas, 2016, s.97).
Det er selvsagt ikke så svart/hvitt
som at skolen kun har et leserorientert fokus. Kunnskapsløftets læreplan
for norsk, sier at elevene skal ha både kunnskap om formkrav, språk og sentrale
sjangre og virkemidler etter endt videregående opplæring. Dermed må man kunne
forvente at dette også er kunnskap en sitter igjen med etter endt opplæring.
Men kanskje er det nettopp som Kjelen antyder, heller snakk om holdningene en
har til litteratur? Det er helt klart at skolen er svært influert av tanken om
at elevene skal utvikle en evne til sette seg inn i fiksjonelle karakterer, som
Penne (2014) kaller den indre handlingen. Hun poengterer også at der er et nivå
til elevene må kunne nå, og det er nivået der en kan se metaforer, allegorier,
symboler og liknende (s. 45). Kanskje er det slik at denne kompetansen ikke
ligger like latent for studentene å trekke frem fordi deres holdninger til
litteratur er mer knyttet til den leserorienterte metoden. Eller er det kanskje
manglende kompetanse som er grunnen?
Jobben man som student må legge ned
for å ta igjen «det tapte» ser ut til å være stor og kanskje ender man opp med
en begrenset kompetanse. Uansett hva det koker ned til, virker det sikkert å si
at en holdningsendring, og en kompetanseheving av elevers litterære kompetanse,
vil være hensiktsmessig for det nivået fremtidens lærere skal være på. De aller
fleste vil nok kunne si seg enige i at det ikke holder å kun beskrive de empatiske
fordelene med skjønnlitteratur.
Kilder:
Blikstad-Balas, M (2016). Literacy i skolen. Oslo:
Universitetsforlaget
Kjelen, H. Litterær kompetanse hos nye lærerstudentar. Norsklæraren,
2-2014, 38.årgang, side 56-66.
NTNU. NORD1104
- Teori, sjanger og analyse. Hentet
fra:
Penne, S. 2013. Skjønnlitteraturen i skolen i
et literacy-perspektiv. I D. Skjelbred og A. Veum (red.)
Literacy
i læringskontekster, s. 43-54. Oslo: Cappelen Damm
Steinfeld, T.
2005. Litteraturhistorie i norskfaget – historiske linjer og aktuelle
perspektiver. I B. K. Nicolaysen og L. Aase (red.) Kulturmøte i tekstar.
Litteraturdidaktiske perspektiv, s. 51-71. Oslo: Samlaget
Utdanningsdirektoratet. (2013). Læreplanen i norsk (NOR1-05).
Hentet fra
I dette blogginnlegget fikk du kommentert mye innen en leserorientert norskopplæring. Jeg liker at du utnytter flere av funksjonene bloggsjangeren har å by på, slik som fremheving av tekst og URL-linker til kilder.
SvarSlettAt du har trukket inn teksten til Kjelen og måten du bruker den på, synes jeg er positivt for teksten din. Når du gjør rede for literacy-begrepet synes jeg du gjør dette på en måte som får fram at det er et vidt begrep. Begrepsavklaringen blir dessuten en naturlig del av teksten og jeg synes det fungerer godt å ikke ha et eget avsnitt om dette.
Jeg synes du har en interessant avslutning, men ville kanskje omformulert setningen "De aller fleste vil nok kunne si seg enige i at det ikke holder å kun beskrive de empatiske fordelene med skjønnlitteratur", ettersom det kan være skummelt å uttale meninger på andres vegne utfra personlig antakelse.
I drøftingen din savner jeg et litt tydeligere fokus på problemstillingen du presenterer innledningsvis. Du har mange gode poenger og jeg synes du gjør et leserorientert fokus på litteratur på interessant. Hvis du kunne vært enda litt tydeligere i drøftingen din, tror jeg at innlegget straks hadde blitt mer fangende!
Alt i alt synes jeg du har skrevet et godt innlegg. Det virker som du har lest mye i forkant av skrivingen. Bra jobba! :-)
Helene, aller først vil jeg si at jeg synes du har valgt en spennende innfallsvinkel for å belyse forholdet mellom skolefaget norsk og litterær analyse som disiplinfaglig emne. Siden dette fort kan bli et omfattende tema, synes jeg det er spesielt fint at du i innledningen spesifiserer hvor fokuset skal ligge. I innledningen påpeker du også at drøftingen vil bli gjort med utgangspunkt i artikkelen til Hallvard Kjelen, og i denne sammenheng vil jeg si at jeg synes det er flott at du trekker inn slik litteratur! Den vitenskapelige artikkelen du har funnet passer godt inn som grunnlag for drøftingen din, og det viser også at du evner å finne relevant faglitteratur utenom pensum. Samtidig bruker du litteratur fra pensum i drøftingen din slik oppgaveteksten spesifikt ber om – dette er veldig bra! Du har også noen interessante refleksjoner, som for eksempel når du viser til svarene i Kjelens artikkel og skriver at «Dette dekker mer kravene til den generelle delen av læreplanen og de elementene som omhandler danning. Noe som er vel og bra, men som ser ut for å ha tatt plassen til kompetansemålene i norskfaget». Dette synes jeg var en spennende tanke og absolutt noe man kan reflektere videre på som norsklærerstudent!
SvarSlettBlogg som plattform legger opp til at man kan fremheve sitater. Dette har du gjort og det synes jeg er topp! Det jeg likevel lurer på er om sitatet hadde gjort seg bedre i teksten om du hadde flyttet det til etter presentasjonen av spørsmålet som lærerstudentene i studien skulle svare på. I og med at sitatet viser til et av svarene på dette spørsmålet, tenker jeg det kunne vært mer hensiktsmessig slik at den sammenhengen sitatet er puttet inn blir enda tydeligere :)
Til slutt har jeg kun et par små innspill:
I innlegget ditt skriver du: «Den siste kompetansen innebærer å kunne forstå den andre, som da er teksten, forfatteren eller tema på en måte som ikke har med eget liv å gjøre. En distansert holdning til teksten». Jeg ser hva du vil få fram, men den siste setningen «En distansert holdning til teksten» kan fremstå litt ufullstendig slik den står nå – kanskje du kunne ha skrevet den om på en måte?
I nest siste avsnitt referer du til Penne (2014), men her jeg lurer på om det har skjedd en liten glipp og at du egentlig mener Penne (2013)? Dette gir mening for meg med tanke på det Penne (2013) skriver om på den siden du oppgir, og med tanke på at du heller ikke har Penne (2014) i litteraturlista di :)
For å oppsummere vil jeg si at du har en spennende og aktuell tilnærming til oppgaven, og du skriver et innlegg hvor du trekker frem mange interessante poeng i drøftingen din. Alt i alt synes jeg at du har gjort en god jobb!
Hei Helene!
SvarSlettSå gøy å se at du har funnet en tekst utenfor pensumlista og brukt den! Dette kan utvide perspektivet på faget, og jeg vil si at blogginnlegget ditt var veldig lærerikt! Du fremhever sitat, og linker til læreplanen, som gjør til at innlegget ditt får et blogg-preg. Du bruker mange faglige begreper, og det er bra!
Når det kommer til den konstuktive delen, så vil jeg påpeke et par ting:
Under det utheva sitatet ditt, er det mange små avsnitt som kanskje kunne blitt gjort om til ett eller to større? Det hadde gitt litt bedre flyt i teksten.
-- Du skriver: "Fra ca. 1920-tallet i engelsk og amerikansk litteratur, og fra rundt 1950-tallet i norsk litteratur, var fokuset rettet spesielt på teksten som objektiv størrelse. En nykritisk tilnærming til tekst, der man kort fortalt konsekvent leser teksten som løsrevet fra kontekst." Kunne du gjort det tydeligere tidligere at det er en nykritisk tilnærming til teksten du skal frem til? Evt. bytte om plassen på de to setningene (og gjøre om slik at det blir grammatisk riktig)? Da får du meg som leser med fra begynnelsen:)
Bra jobba!
- Dina