Lesing for kognitiv utvikling
Av Dina
Lesing er ein stor del av kvardagen vår. Kor enn ein går og kva ein møter, er ofte lesing involvert. Her vil eg sjå nærmare på kva lesing har å sei for menneska si utvikling og om det har noko å sei i det heile tatt. I ”Norsk som literacy-fag” vert det fokusert på kva norskfaget kan gjere for vår literacy forståing, og korleis gjere den best mogleg. Literacy i seg sjølv har ei sosiokulturell forankring og ei kognitiv forankring (Blikstad-Balas 2016, s.16). Eg har vald artikkelen ”Lesing og kognitiv utvikling- er det noen sammenhenger?”, for å undersøke kva lesing gjer for elevar, og om det har ein nytteverdi i det heile. Her blir det reist spørsmål om kva for ein samanheng literacy har til kognitive ferdigheiter, og om det kognitive kan ha ein samanheng til det kulturelle.
Lesing er ein stor del av kvardagen vår. Kor enn ein går og kva ein møter, er ofte lesing involvert. Her vil eg sjå nærmare på kva lesing har å sei for menneska si utvikling og om det har noko å sei i det heile tatt. I ”Norsk som literacy-fag” vert det fokusert på kva norskfaget kan gjere for vår literacy forståing, og korleis gjere den best mogleg. Literacy i seg sjølv har ei sosiokulturell forankring og ei kognitiv forankring (Blikstad-Balas 2016, s.16). Eg har vald artikkelen ”Lesing og kognitiv utvikling- er det noen sammenhenger?”, for å undersøke kva lesing gjer for elevar, og om det har ein nytteverdi i det heile. Her blir det reist spørsmål om kva for ein samanheng literacy har til kognitive ferdigheiter, og om det kognitive kan ha ein samanheng til det kulturelle.
(Pixabay)
Her
vil eg fokusere på literacy som kognitiv utvikling, kva literacy, i dette
tilfelle lesing har å seie for kognitiv utvikling. Vibeke Aukrust og Helge
Strømsø (2003) søkjer svar på om det er ein samanheng mellom lesing og kognitiv
utvikling i sin artikkel ”Lesing og kognitiv utvikling- Er det noen
sammenhenger?”. For å svare på denne problemstillinga bruker studien
mangfaldige forskingsartiklar kor akkurat dette tema vert studert og diskutert.
Desse har ulikt empirisk materiale og kjem fram til ulike teoretiske
konklusjonar. Med andre ord kjem ein ikkje fram til ein konklusjon på denne
problemstillinga, men ulike perspektiv.
Omgrepsavklaring
Kognitive funksjonar blir
definert slik:
”kognitive funksjoner omfatter sanseoppfattelse (persepsjon), oppmerksomhet
(konsentrasjonsevne), hukommelse og logiske evner (begrepsdannelse,
resonnerende evner, teoretisk intelligens), problemløsning og språk (Malt,
2017). Kognitive funksjonar er altså psykiske, individuelle funksjonar hjå
mennesket, som ein utvikler allereie frå barndommen av, og er viktig for å
kunne delta i samfunnet. Utan desse ville ein ikkje kunne delteke i samfunnet
på lik linje med andre, noko som gjer dei spesielt viktige for kvar enkelt
menneske. Literacy kan ha noko å sei for kognitive ferdigheiter, og i studien
legg Aukrust og Strømsø (2003) vekt på leseferdigheiter ved literacy-omgrepet i
utvida tyding, som gjeld kompetanse til å fungere og bruke ressursane i ein
skriftsspråklig kultur (s. 66).
(Colourbox)
Metode
Artikkelen tek opp fleire studie
av akkurat dette tema, kor det har vore studert i kor stor grad lesing kan vise
til utvikling på kognitive ferdigheiter. Her vil eg legge dra fram dei studia
som eg meiner er mest relevant for å kunne drøfte problemstillinga til
literacyfaget. Blant anna vert teorien til Luria (1976) og Vygotski (1987) presentert,
kor dei undersøkte både dei som hadde skulegang og kunne skrive og deltakarar
som ikkje kunne skrive. Dei konkluderer med at ”skriftspråkkyndige brukte
abstrakte, prinsippielle tilnærminger til oppgavene. Deltakerne uten
skriftspråklig erfaring brukte mer konkrete kontekstnære tilnærminger” (Aukrust
og Strømso, 2003, s.67).
Cole
og Scribner (1981) si tok for seg ei omfattande forsking, og dei kjem fram til
at motstridande resultat frå Luria (1976) og Vygotski (1987) sine konklusjonar
frå tidlegare. I denne studia blei ulike grupperingar studert, kor dei anten
kunne lese, kunne lese arabisk, hadde tilegna seg skriftsspråket utanfor skulen.
Dei vart testa i logiske slutningar, hukommelse, logisk resonering og tale- og
skriftspråklige ferdigheiter. Dei grupperingane som anten ikkje hadde skriveferdigheiter
i det heile, hadde skriveferdigheiter i arabisk eller i det lokale
skriftsspråket skilde seg nesten ikkje ut frå kvarandre på testane. Deltakarane
som hadde skriftspråklig kompetanse gjennom skulen skilde seg ut på testane.
Cole og Scribner (1981) tolka dette som at literacy ikkje hadde noko å sei for
utvikling av kognitive ferdigheiter, det var skulegang som hadde noko å sei.
Altså meinte studien at lesing ikkje har noko å sei på korleis ein tenkjer og
resonerar (Aukrust og Strømso, 2003, s. 69). Likevel kan studien bli tolka at
skriftspråklige system kan utvikle spesielle former for tenking. Ferdigheiter i
spesifikke skriftsspråk fører til løysing av spesifikke oppgåver (Aukrust og
Strømso, 2003, s. 69). Denne studien vert kritisert fordi det berre vert lagt
skrive- og leseferdigheiter til grunn i literacyomgrepet, og ikkje ein utvida
forståing av literacyomgrepet (Aukrust og Strømsø, 2003, s. 70).
Stanovich
(2000) studerer skuleborn, og i kor stor grad dei blir eksponert for muntlig og
skriftlig tekst utanfor skulen, noko som han kallar for ”print exposure”
(Aukrust og Strømsø, 2003, s.72). Studien konkluderer med at det er eit større
ordforråd i tekster enn på TV, og dermed viser det seg at studentar som les
meir enn studentar som les lite og ser mykje på tv tilegner seg kunnskap
lettare (ibid.). Likevel er det ikkje grunnlag for ein samanheng mellom
literacy og logisk tenking (Aukrust og Strømsø, 2003, s. 73).
Drøfting
Ut i frå desse mangfaldige
slutningane til ulike studiar, er det framleis vanskeleg å kome med eit
eintydig svar til om lesing har noko å sei for kognitiv utvikling. Luria og
Vygotski i Aukrust og Strømsø (2003) sin konklusjon viser til at lesing har
noko å sei for oppgåveløysning og logisk resonering. Likevel er studien til Scribner
og Cole i Aukrust og Strømsø (2003) motstridande og meir omfattande i sin
empiri og tolking. Om vi ser desse resultata i forhold til Aase (2012) som
hevdar at skriveprosessar har mykje å sei for daninga til eleven, er det tydelig
at det berre er testa i skuleomgang, kor det alt skjer på skulen sine premiss. Vi
kan tenke oss til at det er skulegangen i seg sjølv, og lesinga i skulen som
har mykje å sei for utvikling av kognitive ferdigheiter, og ikkje lesing i seg
sjølv. Det fellesskapet og dei felles verdiane som skulen står for kan føre til
utvikling av empati og utvikling av kognitive ferdigheiter. Skaftun (2015)
påpeiker at LK06 er ei literacyreform, som legg vekt på barn og unge sine lese- og
skriveferdigheiter. I skulen så lærer barn å lese og skrive og det gir ein
inngang til faget, og her lærer dei seg skulens literacy (Skaftun, 2015, s. 16) som
inneber ei akademisk forståing av ord og uttrykksmåtar. Denne er i startfasen
til faglig literacy, og utan skulens literacy er det vanskeleg å kome inn i ein
faglig literacy. Skulen er altså ein stor bidragsytar for å kome inn i ein
faglig literacy og ein” inngangsbillett” til eit faglig felt. Skaftun
(2015) påpeiker dette i sin artikkel: ”Å komme inn i dette fellesskapet handler om
å tilegne seg en måte å tenke, vurdere og handle på som er i tråd
med de akademiske verdiene” (s.8). Skulen står sentralt i moglegheita elevar
har til å kome seg inn i eit tekstleg fellesskap. Det er ein
samanheng her med Skaftun (2015) sin studie og Aukrust og Strømso (2003).
Skulen har mykje å sei for å kome inn i det tekstlege fellesskapet som Skaftun
(2015) påpeiker. Skulen gir både lesing og metodar og tenkemåtar som er viktige
for denne tilgangen. Ein kan tenkje seg at i skulen er det eit fellesskap av
verdiar som ein ikkje finn åleine, og skulen har som mål å fremme kunnskap.
Kognitiv utvikling vil dermed blomstre på ein anna måte i skulen, kor ein har
medelevar og lærarar som ein kan diskutere med og skape felles mål, enn om den
er utvikla åleine, separert frå skulens felles verdiar.
Stanovich
(2000) kjem fram til at skulegang og lesing har noko å sei på kunnskapsnivået,
og ikkje dei kognitive ferdigheitene, som logisk resonering. Logisk resonering
kan være noko ein er føydd med, eller tileigner seg er vanskeleg å sei. I Stanovich
(2000) vert det argumentert for at lesing har mykje å sei
for verbale ferdigheiter og kunnskapsutvikling (Aukrust og Strømso, 2003,
s.73). Ferdigheitene og kunnskapsutviklinga kjem frå studentar i skulen, som
viser at lesing har ein positiv effekt. Lesing er viktig for kunnskapsutvikling
og for ein større ordforråd, men ikkje for den kognitive utviklinga i seg
sjølv.
(Henriksen, 2017)
Konklusjon
Ut i frå desse studiene kan ein slå fast at utan
skuleliteracyen vil ikkje elevar ha like god forståelse og kognitiv utvikling,
og den er ein sentral og viktig del for elevar sin kognitive utvikling. Lesing
i seg sjølv er viktig, men i ein skulesamanheng, for ordforråd og for utvikling
av kunnskapsnivå, utvikling av empati og danning. Lesing av tekstar, anten
skjønnlitterære eller sakprosa har ein stor virkning på skuleelevar.
Referanseliste
Aase, L. (2012) Skriveprosesser som danning. I S. Matre et.
al. (red.) Teorier om tekst i møte med
skolens lese- og skrivepraksiser, s. 48-58. Oslo: Universitetsforlaget.
Aukrust, V., G. og Strømsø, H. (2003) Lesing og kognitiv utvikling- Er det noen sammenhenger? I Nordic studies in education s. 65-78. Henta frå:
https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?
docid=TN_idun921943&context=U&vid=NTNU_UB&lang=no_NO
Blikstad-Balas, M. (2016) Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget
Colourbox (2017) Det fins 7000 forskjellige språk i verda. Henta frå: https://framtidajunior.no/2018/05/23/visste-du-det-finst-rundt-7000-sprak-verda/
Henriksen, T. (2017) Oppmerksomhet. Henta frå: https://blog.soprasteria.no/blog/2017/03/06/fem-tips-til-hvordan-du-holder-pa-folks-oppmerksomhet-pa-nett/
Malt, U. (2017) Kognitive funksjoner, i: Store norske leksikon [Internett]. Henta frå: https://snl.no/kognitive_funksjoner [Lest: 10. oktober 2018]
Pixabay (2017) Owl. Henta frå: https://pixabay.com/en/literature-library-reading-owl-297187/
Skaftun, A. (2015) Leseopplæring
og fagenes literacy. I Nordic Journal of
Literacy Research, vol. 1, s. 1-15. Henta frå: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr
Hei Dina
SvarSlettAllereie i innleiinga de vart eg nyfiken!
Du har valt ein artikkel med eit spennande fokus. Eg syns du legg fram på ein fin og ryddig måte, kor det verkar som du har presentert hovudelementa. Det er fint at du vel å også gjere omgrepa sentral. Då sikrar du at eg som lesar har skjønt kva som leggjast i omgrepa. Spesielt kognitiv utvikling, som er så sentralt. Kanskje kunne du brukt noko mindre tid på metode og meir på drøfting? Eg er ikkje sikker, kanskje var det naudsynt, då det er fleire perspektiv. Det er også små ting med presentasjonen som kunne vore ryddigare, sånn som at du har alt venstrestilt. Noko av teksten din er midtstilt. Også er noko er grått og noko svart. Berre småplukk frå mi side, du skriv tross alt veldig bra og du gjer gode refleksjonar.
Godt jobba!
Først og fremst vil jeg si at det er veldig spennende å se om lesing spiller en rolle for utviklingen hos et menneske! Du fanger meg som leser allerede innledningsvis, og du har gitt en god oversikt over hva teksten din omhandler gjennom innledningen. Artikkelen du har valgt knytter du opp mot emnet med relevant pensumlitteratur, slik som oppgaveteksten etterspør. Bra!
SvarSlettSlik som Helene også påpeker i kommentaren over, bør du se litt på formateringen i innlegget ditt. Dette kan muligens ha skjedd når du publiserte blogginnlegget, men ved å endre på dette vil du sitte igjen med et blogginnlegg som kan fremstå som mer oversiktlig. Du kan også dele opp drøftingen din i flere avsnitt for å få en mer luftig og en mer lettlest tekst. Setningen «Her vil eg legge dra fram dei studia (…)» under delen om metode bør du endre på, for her har du nok ombestemt deg for hvordan du ville formulere deg underveis i skrivingen. Det er fort gjort! 😊
Alt i alt: Bra jobba!
Du har valgt en spennende artikkel, som tar for seg lesing og du knytter det opp til literacy. Det syns jeg du gjør kjempegodt, og du drar inn relevant litteratur og du begrunner deg godt. Innledningen din fenger meg med en gang, og problemstillingen er interessant. Det var også et lurt grep at du har et eget avsnitt for begrepsavklaring, det gjorde det lettere å lese resten av teksten for å få et bedre innblikk i hva de ulike forfatterne mente. Konklusjonen din oppsummerer og svarer godt på det du ville finne ut av i dette innlegget, og du legger også dette frem på en god måte.
SvarSlettTeksten var litt tung å lese noen steder, mye på grunn av at det kanskje kan ha skjedd noe med formatering av dokumenter. Det var vel lange avsnitt her og der, noe som gjorde det litt tungt å henge med her og der.
Innlegget ditt drøfter et spennende tema, som omhandler literacy og lesing, og dette syns jeg du løser godt!
Hei,
SvarSlettDet var fantastisk, men sant. Jeg fikk et lån på 50.000 €. Jeg er glad for å ha et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å oppfylle mange dokumenter, og det slutter ikke godt til slutt. Men jeg er glad for å møte Guro Elvenes. Jeg var i stand til å få lånet mitt på 50.000 € med en hastighet på 2%. Nå har firmaet mitt det bra, og jeg vil fortelle alle i dag fordi de er raske, pålitelige til 100% sikre. Nå refunderer jeg lånet jeg fikk Guro Finance Home. Du kan kontakte ham og ikke kaste bort tiden din. E-post: guroaletteelvenes@gmail.com