De norske PISA-resultatene fra et literacy-perspektiv
Endring 15.10.2018 Kl. 14.08: Av Ellen (legger til navn etter innlegg på BlackBoard)
Hvakjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskapnår de går ut av grunnskolen? er en forskningsartikkel basert på datagrunnlaget for de norske PISA-resultatene i 2009 (Roe og Jensen, 2016). De norske PISA-resultatene i 2015 viste en framgang i lesing for norske 15-åringer, samtidig som andelen elever på det laveste nivået fortsatt var uendret. Dette funnet tar Astrid Roe og Ragnhild Engdal Jensen utgangspunkt i når de studerer resultatene fra undersøkelsen i 2009, som var sist PISA hadde lesing som hovedfokus. I dette blogginnlegget vil jeg presentere funnene i artikkelen som jeg finner mest relevant for å forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvordan er funnene av kjennetegn hos elevene som viser svakest ferdigheter innen lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av ungdomsskolen, relevant innen emnet Norsk som literacy-fag?
Vi blogges!
Hvakjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskapnår de går ut av grunnskolen? er en forskningsartikkel basert på datagrunnlaget for de norske PISA-resultatene i 2009 (Roe og Jensen, 2016). De norske PISA-resultatene i 2015 viste en framgang i lesing for norske 15-åringer, samtidig som andelen elever på det laveste nivået fortsatt var uendret. Dette funnet tar Astrid Roe og Ragnhild Engdal Jensen utgangspunkt i når de studerer resultatene fra undersøkelsen i 2009, som var sist PISA hadde lesing som hovedfokus. I dette blogginnlegget vil jeg presentere funnene i artikkelen som jeg finner mest relevant for å forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvordan er funnene av kjennetegn hos elevene som viser svakest ferdigheter innen lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av ungdomsskolen, relevant innen emnet Norsk som literacy-fag?
Dette emnet handler i
hovedsak om literacy, et bredt tema
og et begrep med mange definisjoner. Begrepet lesekompetanse i artikkelen er brukt etter definisjonen til PISA,
hvor evne til å engasjere seg i tekster og vurdere og reflektere over det man
leser, samt det å kunne avkode og forstå tekster, er vektlagt (Roe og Jensen,
2017). Lesekompetanse er da oversatt fra «reading literacy», og innebærer
kompetanse til å fylle de kravene som stilles til lesekompetanse i videre
utdanning, i yrkeslivet og i samfunnet for øvrig (Roe og Jensen, 2017). Denne
forståelsen av lesekompetanse er relevant å knytte til det brede og mye
diskuterte begrepet literacy, som jeg
vil utdype senere i dette blogginnlegget.
Metode
Det empiriske
datagrunnlaget for artikkelen, er som nevnt de norske resultatene i
PISA-undersøkelsen i 2009. Nærmere 4700 elever fra 197 skoler i Norge deltok i
undersøkelsen. Elevene ble delt inn nivåer fra 1-7, hvorav nivå 1 har
resultater under det OECD har satt som «bekymringsgrense». 701 elever skåret
tilsvarende nivå 1 og det er disse som er studert i artikkelen. I
PISA-undersøkelsen er både kvantitativ og kvalitativ metode tatt i bruk. I de
kvantitative analysene er hovedsakelig deskriptiv statistikk benyttet, mens i
analysen av tekstene og oppgavene som elevene skårer aller dårligst på, er
kvalitative metoder brukt (Roe og Jensen, 2017).
Sentrale
funn
Blant
forskningsresultatene fant Roe og Jensen at gutter, elever med norsk som
andrespråk og elever fra familier med lavere sosioøkonomisk status var
overrepresentert på nivå 1. Fordi skolen ikke kan påvirke elevenes
sosioøkonomiske bakgrunn, er faktorene lesevaner
og lesestrategier framhevet i
artikkelen. I sitt studie finner Roe og Jensen at engasjement og holdninger i
stor grad har sammenheng med lesekompetanse. Det går igjen hos elevene på nivå
1 at de har liten kunnskap om lesestrategier og når de ulike strategiene skal
benyttes. Særlig sliter elevene med fagtekster av en viss kompleksitet (Roe og
Jensen, 2017). I artikkelen hevdes det at motivasjon bidrar til verdsetting,
som er den viktigste faktoren for å oppnå forståelse. I denne sammenhengen trekker
Roe og Jensen fram læreren; de mener at lærere, uansett fag, burde ta ansvar
for elevenes tekstforståelse og gjøre dem kjent med ulike lesestrategier og
hvordan disse best brukes som verktøy.
Drøfting
Literacy-kompetanse
omtales gjerne som en bred kommunikativ kompetanse, eksplisitt tilkoblet
kunnskapstilegnelse og samfunnsdeltagelse (Blikstad-Balas, 2016:16). Lesekompetanse
etter PISAs forståelse, kan dermed sees som en stor del av literacy. Atle
Skaftun hevder at leseopplæring som en grunnleggende ferdighet er noe elevene
må få grundig og kontinuerlig opplæring i, framfor at det blir forvekslet med
en elementær ferdighet og lagt til side eller etterlatt til norskfaget alene
(Skaftun, 2015:2). En slik forveksling kan være problematisk for elevenes
videre utvikling i skolen og et hinder for at elevene skal kunne fungere som
selvstendige individer senere, i møte med situasjoner som krever
literacy-kompetanse (Skaftun, 2015:2).
Literacy blir gjerne sett
på som tilgangskompetanse og samfunnsdeltagelse, og lesekompetanse er en
sentral nøkkel til denne kompetansen (Blikstad-Balas, 2016:20). Atle Skaftun er
opptatt av hvordan literacy er et både kognitivt og sosialt fenomen, som
innebærer kompetanse til å få tilgang til og kunne delta i et skriftkulturelt
fellesskap (Skaftun, 2015:3). Elever fra hjem med høyere sosioøkonomisk status
og foreldre med høyere utdanning, får ofte større utbytte av undervisningen enn
andre elever (Blikstad-Balas, 2016:37). Dette stemmer overens med kjennetegnene
på nivå 1 som ble funnet i artikkelen; altså gutter, minoritetsspråklige og
elever fra familier uten sosioøkonomisk status. Fra et literacy-perspektiv kan
dette forklares med hvordan elever fra familier med høyere sosioøkonomisk
status har en annen sosial kapital, og dermed møter en skriftkultur i skolen
som de er bedre kjent med enn andre elever (Blikstad-Balas, 2016:42). Relevant
innen literacy-emnet kan en også trekke fram møtet med skolens diskurser, hvor
elever fra familier med høyere sosioøkonomisk status igjen møter noe mer kjent
i skolen, mens andre elever må lære skolens skriftkultur og diskurser å kjenne
før de kan få samme utbytte av undervisningen (Blikstad-Balas, 2016:42). Roe og
Jensens funn om lesevaner og lesestrategier gjør seg også gjeldende her. Barn
med foreldre som har høy utdanning innlemmes nemlig tidlig i flere relevante
tekstpraksiser, og sosialiseres dessuten inn i en akademisk kultur tidligere og
på en annen måte enn barn med foreldre uten høy utdanning (Blikstad-Balas,
2016:38). Når disse elevene tidligere lærer seg å lese, betyr det også at de
får et tidligere møte med blant annet skjønnlitteratur. Å lese en litterær
tekst er en dialogisk prosess, som også krever at elevene danner seg en
forståelse av helheten for å videre kunne utforske delene (Nielsen, m.fl.,
2014:188-187). Dette gir ikke bare elevene en fordel når det gjelder
literacy-kompetanse, men det kan også bidra til å øke motivasjonen og
engasjementet, hvilket Roe og Jensen jo fant at elevene i nivå 1 mangler.
Når Roe og Jensen skriver
om «reading literacy» som en kompetanse for å kunne fylle de kravene som
stilles til lesekompetanse i videre utdanning, yrkeslivet og i samfunnet, kan
dette sees i sammenheng med viktigheten av tilgangskompetanse for å kunne
fungere som en demokratisk og selvstendig borger i et samfunn. Sett fra et
literacy-perspektiv, kan det videre være relevant å trekke inn makt og
tilgjengelighet. «Makt og tilgjengelighet er to sentrale aspekter ved literacy,
fordi ulike tekster gir tilgang til ulike arenaer og ulike diskurser»
(Blikstad-Balas, 2017:20). Slik evner tekster både å inkludere og å ekskludere,
ved å skille mellom språklige fellesskap (Blikstad-Balas, 2017:20). Et slikt
syn på lesekompetanse sett i sammenheng med det store skillet mellom nivåene i
PISA-resultatene, kan peke på utfordringer elevene på nivå 1 risikerer å ta med
seg inn i voksenlivet. Mens en sterk literacy-kompetanse kan gi elevene tilgang
inn i ulike samfunn og kulturer senere i livet, kan en svak literacy-kompetanse
holde elevene utenfor. For eksempel kan et demokratisk medborgerskap bli problematisk
for individene med svak literacy-kompetanse, fordi det krever at individet kan
tilpasse språket sitt og evner å høre andre like godt som det selv evner å bli
hørt. Dette handler ikke bare om skrift og tekstlig innhold, men også tilgang
til de kulturelle fellesskapene. Sett i sammenheng med funnene presentert av
Roe og Jensen, kan makt og tilgjengelighet bety at skillet mellom nivåene gror
maktforskjeller, hvor særlig noen gutter, minoritetsspråklige og individer med
lavere sosioøkonomisk status vil komme dårligst ut. Dette kan illustrere
hvordan elevene må kunne forstå tekstbaserte og sosiale strategier for å klare
seg godt i samfunnet (Blikstad-Balas, 2017:20).
Roe og Jensen fant at elevene på nivå 1 særlig manglet kompetanse innen lesestrategier, og pekte deretter på at alle lærere må ta ansvar for elevenes tekstforståelse i sitt fag. Dette gjør det relevant å trekke inn fagspesifikk literacy. Fagspesifikk literacy innebærer spesifikk leseopplæring i hvert fag, for å invitere elevene til å delta i et mer akademisk fellesskap. Dette fordi hvert fag krever ulike måter å lese på; ulike lesevaner, strategier, holdninger og tolkninger (Skaftun, 2008:1). Fagspesifikk literacy skal lære elevene å lese i samsvar med de normene og forventingene som stilles i det spesifikke faget (Shanan og Shanan, 2008:14). Med en grundigere opplæring i fagspesifikk literacy, vil alle elevene få bedre kjennskap til hvilke strategier som egner seg i hvilke situasjoner, som igjen vil gi dem bedre tilgang til det faglige innholdet. Skaftun peker på leseopplæring som et helt sentralt aspekt for å inkludere elevene i skriften, teksten og deretter videre inn i det skriftkulturelle samfunnslivet som selvstendige deltakere (Skaftun, 2015:20).
Roe og Jensen fant at elevene på nivå 1 særlig manglet kompetanse innen lesestrategier, og pekte deretter på at alle lærere må ta ansvar for elevenes tekstforståelse i sitt fag. Dette gjør det relevant å trekke inn fagspesifikk literacy. Fagspesifikk literacy innebærer spesifikk leseopplæring i hvert fag, for å invitere elevene til å delta i et mer akademisk fellesskap. Dette fordi hvert fag krever ulike måter å lese på; ulike lesevaner, strategier, holdninger og tolkninger (Skaftun, 2008:1). Fagspesifikk literacy skal lære elevene å lese i samsvar med de normene og forventingene som stilles i det spesifikke faget (Shanan og Shanan, 2008:14). Med en grundigere opplæring i fagspesifikk literacy, vil alle elevene få bedre kjennskap til hvilke strategier som egner seg i hvilke situasjoner, som igjen vil gi dem bedre tilgang til det faglige innholdet. Skaftun peker på leseopplæring som et helt sentralt aspekt for å inkludere elevene i skriften, teksten og deretter videre inn i det skriftkulturelle samfunnslivet som selvstendige deltakere (Skaftun, 2015:20).
Avslutning
For å konkludere vil jeg
hevde at artikkelen er relevant for emnet Norsk som literacy-fag, først og
fremst fordi den i så stor grad kan knyttes opp mot tilgangskompetanse og
dermed også peker på viktigheten av å ha en viss kompetanse innen
språkpraksiser og skriftkulturer. Roe og Jensen peker vekk fra sosioøkonomiske
utfordringer og heller på hva skolen kan gjøre, slik som å gi elevene
undervisning i fagspesifikk literacy. Gjennom fagspesifikk literacy og en
synliggjøring av skolens språkpraksis, vil flere elver bli inkludert og få en
bedre mulighet til å delta i det akademiske fellesskapet. Denne deltagelsen er
særlig viktig for at elevene skal kunne bruke språket til å utvikle en
tilgangskompetanse som vil gi dem fordeler både i og ikke minst etter
grunnskoleutdanningen.
Vi blogges!
Referanseliste
Blikstad-Balas,
M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Roe,
A. & Jensen, A. Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse,
lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen? Nordic Journal of Literacy Research, [S.l.],
v. 3, n. 2, des. 2017. ISSN 2464-1596. Tilgjengelig fra:
<https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/882>. Hentet: 11.
sep. 2018. doi: https://doi.org/10.23865/njlr.v3.882
Nielsen,
I. m.fl. 2014. Lesing i norsk. I Skaftun et. al. (red.) Leseboka. Leseopplæring
i alle fag på ungdomstrinnet, s. 181-198. Oslo: Cappelen Damm.
Shanahan,
T. og Shanahan, C. 2008. Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents:
Rethinking Content-Area Literacy. I Harvard Educational Review, 78/1, s. 40-59.
Hentet fra: https://dpi.wi.gov/sites/default/files/imce/cal/pdf/teaching-dl.pdf
Skaftun,
A. 2015. Leseopplæring og fagenes literacy. I Nordic Journal of Literacy
Research, vol. 1, s. 1-15. Hentet fra: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr
Ellen, du har lagt ned et godt arbeid i denne oppgaven og det synes. Strukturen i innlegget er god og koblingene til relevant faglitteratur er passende. Særlig er drøftingen hvor du knytter artikkelens funn opp mot literacy som tilgangskompetanse interessant, fordi som du peker på så viser det noe av problematikken rundt elevenes lesekompetanse og hvordan denne henger sammen med det å bli holdt utenfor. Du har også laget en egen problemstilling for oppgaven – kjempeflott! Problemstillingen er fint utformet da den inkluderer både presentasjon av artikkelen og drøftingen av hvordan denne henger sammen med emnet Norsk som literacy-fag. Jeg liker også veldig godt at du i starten av innlegget forklarer og utdyper hva emnet dreier seg om. Hyperlinkingen av artikkelen til nettstedet for tidsskriftet der artikkelen er hentet fra, passer fint inn i bloggsjangeren og viser at du mestrer noen av de digitale verktøyene som bloggmediet åpner opp for.
SvarSlettJeg vil kun påpeke en liten ting ut ifra noe du tar opp tidlig i drøftingsdelen. Her skriver du at
«Elever fra hjem med høyere sosioøkonomisk status og foreldre med høyere utdanning, får ofte større utbytte av undervisningen enn andre elever (Blikstad-Balas, 2016:37). Dette stemmer overens med kjennetegnene på nivå 1 som ble funnet i artikkelen; altså gutter, minoritetsspråklige og elever fra familier uten sosioøkonomisk status». Det jeg tenker er at påstanden du kommer med i første del av utdraget, ikke nødvendigvis dekker alle de funnene i artikkelen som du nevner videre. Påstanden nevner den sosioøkonomiske statusen til foreldrene, men den sier ikke nødvendigvis noe om kjønn eller minoritetsspråklige. Det kan derfor være lurt å spesifisere hvilke av funnene fra artikkelen som du mener stemmer overens med påstanden. Ellers har du som sagt gjort en super jobb med innlegget, og det er ingen tvil om at du svarer godt på problemstillingen. Artikkelen du har valgt og de funnene den viser til er absolutt relevante for emnet :)
Hei Ellen!
SvarSlettFørst vil jeg si meg enig med Christine i at du har gjort en god jobb med blogginnlegget. I min kommentar vil jeg da forsøke å ikke kommentere likt, noe som er litt utfordrende.
Helt konkret liker jeg spesielt den koblingen du gjør mot tilgangskompetanse. Det er et veldig spennende felt, og en drøfting hvor jeg følger deg hele veien. Du knytter dette fint opp mot pensum i faget og legitimerer allerede der hvorfor artikkelen er relevant. Jeg liker også hyperlenken din, det er kjekt å enkelt kunne gå til kilden. Du er strukturert, noe som gjør det lett å følge argumentasjonen din, samt at du uttrykker faglig styrke og trygghet. Om jeg skal påpeke noe, kunne du kanskje vært litt mer personlig i drøftingen din. Jeg blir nysgjerrig på din personlige mening, spesielt i sammenheng med drøftingen av literacy som tilgangskompetanse. Ellers kunne du gjerne brukt hyperlenkene mer, eller kanskje dratt frem et sitat du synes er ekstra bra og uthevet dette. Slike ting er vel kun i forbindelse med bloggsjangeren.
Ellers vil jeg bare si godt jobba!
Hei Ellen!
SvarSlettVeldig kjekt å lese blogginnlegget ditt, mykje god faglig kunnskap her, som du viser lesarane dine på ein gjennomført måte. Du skriv veldig bra, du gjer det enkelt for lesaren å følgje teksten og presentering av dei ulike funna og di drøfting av tema. Du dreg inn "Norsk som literacy fag" gjennom mykje faglitteratur, både Skaftun og Blikstad-Balas, og det er veldig vid måte å dra alle inn på, kor du til slutt snevrer inn med å fagspesifikk literacy og vik vekk frå den sosioøkonomiske statusen til foreldra til elevane. Syns det er eit reflektert blogginnlegg, kor du argumenterer godt for tilgangskompetansen som literacy gjev elevane, og for den fagspesifikke literacyen som lærarane må ta ansvar for å lære bort og dette kan motvirke sosial ulikthet og skaper ein tilgang til samfunnet.
Vidare så vil eg påpeke at språket kan vere litt gjentakande til tider, ord som "gjerne" blir ofte brukt. Metode, empiri og teoridelen høyres veldig interessant ut, eg kunne tenkt meg å lese litt meir om den, kva har dei brukt i fagartikkelen for å argumentere for, kvifor akkurat denne måten, korleis les du resultata?
Alt i alt, veldig gjennomført og reflektert blogginnlegg, som eg kosa meg med!